Back to All Events

ECO Residency: ESPACIO AUSENTE / ABSENT SPACE (micro-opera)

  • Teatro Nacional Cervantes 815 Libertad Buenos Aires, CABA, C1012 Argentina (map)
CONVOCA-MUSICA-2018-02.png
CERVANTES

ESPACIO AUSENTE
ECo estadías de composición

Una micro-ópera reducida a sus mínimos elementos: un barítono, electrónica 3D con procesamiento en tiempo real (entendido a la vez como proceso de investigación) y performance lumínico/escénica.

La idea preliminar es crear una especie de puesta/mundo acústico-escénico imaginario intangible extensivo al personaje (barítono), en donde lo espacial cobre una relevancia exquisita, como elemento dramático-compositivo, y en donde las referencias a formas materiales más concretas sean casi como desvanecimientos de lo real, destellos de luz y sonido, en la búsqueda de construir nuevas formas de escucha que incluyan e interroguen, desde este presente de la pérdida del instante y la desmaterialización de los soportes.

ESPACIO AUSENTE trata el tema de la "Economía de la atención" desde un intento de explorar las razones, tal vez más ocultas e inconscientes, del temor al vacío y al encuentro con el sentido último de la existencia. Es decir, esa inmemorial pregunta a través de las épocas y culturas, que, actualmente, en las sociedades en donde la tecnología se está volviendo casi como un amo esclavizante y una droga "permitida", en donde su abstinencia se vuelve casi imposible, nos interpela muy cercanamente.

Barítono: Víctor Torres
Composición: Patricia Martínez
Luces, arte visual: a confirmar

 


ECo ESTADÍAS DE COMPOSICIÓN SONORA / UN PROYECTO DEL TC – TNA CON LA ESCUELA UNIVERSITARIA DE ARTES – UNIVERSIDAD NACIONAL DE QUILMES Y LA BIBLIOTECA NACIONAL MARIANO MORENO

• Espacio de investigación, experimentación y creación.
• Electrónica en 3D.
• Instrumentos y medios mixtos.

ECo es un programa de residencias de investigación, experimentación y creación musical contemporánea. Convoca a compositores para que trabajen durante 10 semanas en la creación de piezas electrónicas multicanal, obras instrumentales o composiciones mixtas, que serán estrenadas en el marco del Ciclo de Música Contemporánea del TC-TNA. Se propone una dinámica de trabajo intensa, durante la que cada compositor podrá desarrollar su proceso creativo en contacto directo con los recursos humanos y tecnológicos que necesite su proyecto. A lo largo del año, se ofrecerán 6 residencias que tendrán lugar en dos sedes de trabajo. Por un lado, el estudio de sonido 3D que funciona en la Escuela Universitaria de Artes de la Universidad Nacional de Quilmes, perteneciente al Programa de Investigación I+D Sistemas Temporales y Síntesis Espacial en el Arte Sonoro. Allí se desarrollarán proyectos de piezas electrónicas multicanal en tres dimensiones, utilizando el sistema conformado por un doble hexá- gono de parlantes (6 a nivel del piso y 6 en altura) más dos subwoofers. Por el otro, la sala David Viñas de la Biblioteca Nacional Mariano Moreno, que cuenta con un piano de cuarto de cola, un sistema de 4 parlantes y subwoofers, proyector y pantalla. En esta sede, se podrán trabajar proyectos que involucren instrumentistas, con la posibilidad de utilizar también electrónica y video. Se coordinarán, además, una serie de encuentros entre los compositores residentes y otros artistas con el fin de abrir un espacio de diálogo y acompañar los procesos de creación. A partir de la disponibilidad de recursos, espacios de trabajo e instancias de visibilización, estas estadías de composición intentan fortalecer el contexto de producción musical de la escena argentina contemporánea.

Curaduría: Nicolás Varchausky

Las piezas resultantes de las Estadías de Composición Sonora se estrenarán en el marco del Ciclo de Música Contemporánea 2018.

ABSENT SPACE
ECo composition stays

A micro-opera reduced to its minimum elements: a baritone, 3D electronics with real-time processing (understood at the same time as a research process) and light / stage performance.

The preliminary idea is to create an imaginative intangible acoustic-scenic play / world that is extensive to the character (baritone), where space becomes an exquisite relevance, as a dramatic-compositional element, and where references to more concrete material forms are almost as fades of the real, flashes of light and sound, in the quest to build new ways of listening that include and interrogate, from this present of the loss of the instant and the dematerialization of the supports.

ABSENT SPACE deals with the theme of the "Economy of Attention" from an attempt to explore the reasons, perhaps more hidden and unconscious, of the fear of emptiness and the encounter with the ultimate meaning of existence. That is to say, that immemorial question through times and cultures, that, currently, in societies where technology is becoming almost like a slave slave and an "allowed" drug, where its abstinence becomes almost impossible, we interpellates very closely.

Baritone: Víctor Torres
Composition: Patricia Martínez
Lights, visual arts: TBA

 


ECo SOUND COMPOSITION STAYS / A PROJECT OF THE TC - TNA WITH THE UNIVERSITY SCHOOL OF ARTS - NATIONAL UNIVERSITY OF QUILMES AND THE NATIONAL LIBRARY MARIANO MORENO

• Research, experimentation and creation space.
• 3D electronics.
• Instruments and mixed media.

ECo is a residency program for research, experimentation and contemporary musical creation. Invites composers to work for 10 weeks in the creation of multichannel electronic pieces, instrumental works or mixed compositions, which will be premiered within the framework of the Contemporary Music Series of the TC-TNA. An intense work dynamic is proposed, during which each composer can develop his creative process in direct contact with the human and technological resources his project needs. Throughout the year, 6 residences will be offered that will take place in two work centers. On the one hand, the study of 3D sound that works in the University School of Arts of the National University of Quilmes, belonging to the Research Program R & D Temporary Systems and Spatial Synthesis in Sound Art. There, multichannel electronic parts projects will be developed in three dimensions, using the system conformed by a double hexagon of speakers (6 at floor level and 6 in height) plus two subwoofers. On the other, the David Viñas room of the Mariano Moreno National Library, which has a grand piano, a system of 4 speakers and subwoofers, a projector and a screen. In this venue, projects involving instrumentalists can be worked on, with the possibility of also using electronic and video. They will also coordinate a series of meetings between resident composers and other artists in order to open a space for dialogue and accompany the creation processes. Based on the availability of resources, work spaces and instances of visibility, these composition stays try to strengthen the musical production context of the contemporary Argentine scene.
 

 

Curator: Nicolás Varchausky

The pieces resulting from the Stages of Sound Composition will be premiered in the context of the 2018 Contemporary Music Cycle.


Victor Torres.jpg

Víctor Torres

Born in Buenos Aires, he studied voice, piano, composition and pedagogy with Ida Terkiel, Catalina Hadis, Horacio Soutric and Mercedes Alicea (NY), before continuing his formal musical training by taking part in master classes with tenor Ernst Haefliger in 1987-88, and in the course given by the baritone Gerard Souzay in 1990. He studied voice at the Instituto Superior del Teatro Colón where he graduated in 1989.
In 1990 he won the First Prize in the Bilbao International Singing Competition.
Torres enjoys a busy international career, with appearances at important Opera Houses such as the Teatro Colón, Theatre du Chatelet, Liceu de Barcelona, Real de Madrid, Staatsoper Berlin, Opera de Bordeaux, Opera Royal de Versailles, Opera National de Lorraine, Opera de Rennes, Grand Theatre de Geneve, Theatre de La Monnaie, Palau de la Musica Catalana, Savonlinna Festival, Edinburgh Festival, Tokyo Opera City, Teatro Municipal de Santiago, Teatro Argentino de La Plata.
He has performed together with conductors such as Rene Jacobs, Evelino Pido, Gabriel Garrido, William Christie, Giovanni Antonini, Masaaki Suzuki, Michel Corboz, Antonio Pappano, Georges Pretre, Jordi Savall, Josep Pons, Pablo Heras-Casado, Raphael Pichon and Leonardo García Alarcón.
His repertoire includes the baritone roles from La Traviata, Don Carlos, Rigoletto, Falstaff, Simon Boccanegra, Manon, Werther, Adriana Lecouvreur, Madama Butterfly, La Boheme, Elisir d'amore, Lucia di Lamermoor, Don Pasquale, Cenerentola, Nozze di Figaro, Cosi fan tutte, L'Orfeo and Il Ritorno d'Ulisse in Patria. 
Equally renowned as a recitalist and concert singer, Torres recorded Ottavo Libro by Monteverdi with R. Jacobs, L'Orfeo with Gabriel Garrido, Zeichen im Himmel by Erlebach with Stylus Phantasticus, Argentinean Songs with Jorge Ugartamendia, Canciones Argentinas with Fernando Pérez, Canciones de Guastavino with Dora Castro, Oda para Martín Fierro by Juan Navarro, Vespro della beata vergine by Monteverdi with Leonardo García Alarcón. He features in the recents Bluray releases of Haydn's Orlando Paladino, conducted by Rene Jacobs and Cavalli's La Didone, conducted by William Christie.

http://www.victortorresbaritone.com/


teatro cervantes.jpg